تنش در خاورمیانه؛ گفتگوی تلفنی استارمر و پزشکیان پس از هشدار سه کشور اروپایی - BBC News فارسی (2024)

تنش در خاورمیانه؛ گفتگوی تلفنی استارمر و پزشکیان پس از هشدار سه کشور اروپایی - BBC News فارسی (1)

منبع تصویر، 10 Downing Street

در تازه‌ترین تحول در ارتباط با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا در گفتگوی تلفنی با رئيس جمهوری ایران از مسعود پزشکیان خواسته است که از حمله به اسرائيل «خودداری کند».

آقای استارمر به مسعود پزشکیان گفته است خطر محاسبه غلط واقعی است و در حال حاضر وقت آرامش و بررسی دقیق شرایط است.»

این اولین تماس تلفنی میان رهبران دو کشور در بیش از ۳ سال گذشته است. در ماه مارچ سال ۲۰۲۱ بوریس جانسون و حسن روحانی تلفنی گفتگو کرده بودند.

خبر گفتگوی نیم ساعته آقای پزشکیان و نخست وزیر بریتانیا در حالی منتشر شد که پیشتر سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک خواستار از سرگیری فوری مذاکرات آتش‌بس در غزه و پایان جنگ و آزادی گروگان‌ها و امدادرسانی به فلسطینی‌ها شدند و ابراز نگرانی کرده‌اند که «حمله ایران و متحدانش فرصت توافق بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به خطر بیاندازد.»

پیشتر اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز از مسعود پزشکیان خواسته بود «هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از افزایش تنش انجام دهد.» در بیانیه‌ای که سخنگوی او منتشر کرد «از خطر شعله‌ور شدن منطقه خاورمیانه اظهار نگرانی شدید» شده و نوشته شده است که «چرخه خشونت در منطقه باید قطع شود.»

Skip مطالب پیشنهادی and continue reading

مطالب پیشنهادی

End of مطالب پیشنهادی

رهبران بریتانیا و فرانسه و آلمانی در بیانیه مشترک خود نوشته‌اند جنگ باید اکنون پایان یابد و حماس هم همه گروگان‌هایی را که دارد آزاد کند و کمک‌رسانی به غزه آغاز شود.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز گفته است خطر واقعی تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله تحت حمایت ایران وجود دارد و به شهروندان کانادایی توصیه کرده که لبنان را ترک کنند چون در صورت بدتر شدن وضعیت، اوتاوا ممکن است نتواند همه شهروندان کانادایی را از لبنان خارج کند.

حماس در واکنش به پیشنهاد دوباره آمریکا و مصر و قطر برای ازسرگیری مذاکرات، خواستار «اجرایی شدن» مفاد پیشنهادهای قبلی شد که بر مبنای طرح جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تهیه شده بود و با آن موافقت کرده بود.

نگرانی از گسترش جنگ در خاورمیانه همچنان رو به افزایش است.

به نوشته روزنامه مستقل جمهوریت چاپ بیروت، حزب‌الله لبنان در حال ترک و تخلیه سرفرماندهی‌های خود در جنوب لبنان و آمادگی برای «بدترین سناریو» است که اسرائیل در پاسخ به حمله احتمالی جنگی تمام عیار را آغاز کند.

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و متحد حزب‌الله درباره اقدام تلافی‌جویانه ایران یا حزب‌الله گفت «انتقام غذایی است که بهتر است سرد تعارف شود» اما پاسخ «گریزناپذیر» است. اشاره او به ترور فواد شکر از فرماندهان ارشد حزب‌الله در بیروت و اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران بود.

در عراق گروه‌های شبه‌نظامی که خود را «محور مقاومت» می‌خوانند گفته‌اند اگر آمریکا از فضای هوایی عراق برای حمله به ایران استفاده کند پاسخ آنها «نامحدود» خواهد بود.

در همین حال، فشار بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه رو به افزایش است. اسرائیل دعوت قطر و مصر و آمریکا را برای ازسرگیری مذاکرات در روز پنجشنبه پذیرفته است.

حماس در بیانیه‌ای از میانجی‌گران خواست تا «هرگونه طرح آتش‌بس را، بر مبنای توافق دوم ژوئیه ۲۰۲۴ و طبق طرح جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارائه کنند.»

تاکنون پاسخ حماس در خصوص طرح آقای بایدن علنی منتشر نشده، اما گفته می‌شود این گروه خواستار آتش‌بس کامل به جای توقف شش هفته‌ای آتش‌بس بود.

در آن زمان، مذاکرات یک هفته پس از پاسخ حماس متوقف شد زیرا اسرائیل را متهم کرد که شروط جدیدی گذاشته است.

هفته گذشته قطر، مصر و آمریکا از اسرائیل و حماس خواسته بودند به مذاکره آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بازگردد.

  • بیشتر بخوانید: ایران می‌گوید امیدوار است پاسخش به اسرائیل لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند

تنش در خاورمیانه؛ گفتگوی تلفنی استارمر و پزشکیان پس از هشدار سه کشور اروپایی - BBC News فارسی (2)

منبع تصویر، EPA

آمریکا ناو‌های نظامی بیشتری به خاورمیانه اعزام می‌کند

تنش در خاورمیانه؛ گفتگوی تلفنی استارمر و پزشکیان پس از هشدار سه کشور اروپایی - BBC News فارسی (3)

منبع تصویر، US NAVY

همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره حمله ایران و حزب‌الله به اسرائیل، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به زیردریایی «یو‌‌اس‌اس جورجیا»، مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، دستور داد تا در خاورمیانه مستقر شود و از ناوگروه هواپیمابر «یواس‌اس آبراهام لینکلن» خواست تا سریع‌‌تر به سمت منطقه حرکت کند.

لوید آستین در جریان گفتگوی دوباره خود با یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل بار دیگر بر تعهد آمریکا بر دفاع از اسرائیل تأکید کرد.

پس از ترور اسماعیل هنیه، ایران اسرائیل را مسئول دانست و مقام‌های این کشور به طور مکرر تهدید کرده‌اند که در واکنش به «نقض حاکمیت ملی» این کشور «انتقامی سخت» خواهد گرفت.

اسرائیل درباره مسئولیت این حمله اظهارنظری نکرده است اما می‌گوید آمادگی دارد با هر تهدیدی مقابله کند.

در روزها‌ی گذشته گمانه‌زنی درباره زمان و چگونگی حمله ایران ادامه داشته است.

روز گذشته اکسیوس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود که یوآو گالانت در گفتگو با لوید آستین به او گفته است که آمادگی‌های نظامی ایران نشان می‌دهد که «برای حمله گسترده به اسرائیل آماده می‌شود.»

تنش در خاورمیانه؛ گفتگوی تلفنی استارمر و پزشکیان پس از هشدار سه کشور اروپایی - BBC News فارسی (4)

زیردریایی هسته‌ای یو‌‌اس‌اس جورجیا که قابلیت حمل ده‌ها موشک و نیروی ویژه را دارد، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هم مدتی در نزدیکی ایران و در بحرین پهلو گرفته بود.

در آن زمان، در آستانه نخستین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس، تنش میان ایالات متحده و ایران بالا گرفته بود.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا پیشتر در بیانیه‌ای درباره توانایی این زیردریایی توضیح داده بود که یو‌‌اس‌اس جورجیا قادر به پشتیبانی از «عملیات‌های روزمره و احتمالی» در آب‌های منطقه است و «نشانگر تعهد آمریکا به شرکای منطقه‌ای و امنیت دریایی» است وآمادگی دارد تا در دفاع «در برابر هرگونه تهدید، در هر زمانی» وارد عمل شود.‏

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن هم که به اسم شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا نامگذاری شده است پیش از این چند بار به خلیج فارس و دریای عمان اعزام شده بود.

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در یازدهم نوامبر سال ۱۹۸۹ کار خود را آغاز کرد. این ناو به عنوان یک ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز پنج دسته‌بندی می‌شود. این کشتی نظامی ظرفیت حدود شش هزار پرسنل دارد.

طول آن کمتر از ۳۳۳ متر است و عرض آن در پهن‌ترین نقطه حدود ۷۷ متر. ناو آبراهام لینکلن با وزنی در حدود صد هزار تن می‌تواند با سرعتی معادل ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر در ساعت) حرکت کند.

آماده‌باش در اسرائیل و تعلیق پرواز شرکت‌های هوایی در منطقه

تنش در خاورمیانه؛ گفتگوی تلفنی استارمر و پزشکیان پس از هشدار سه کشور اروپایی - BBC News فارسی (5)

منبع تصویر، Reuters

در گرماگرم هشدارها و نگرانی‌ها از واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه در تهران، نیروی هوایی و سازمان اطلاعاتی ارتش اسرائیل به دنبال «نشانه‌هایی» مبنی بر وجود یک «تهدید قریب‌الوقوع از غرب ایران» در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

به گزارش رویترز، نیروی هوایی اسرائیل سفر پرسنل در حال خدمتنش به خارج از کشور را فعلا ممنوع کرده است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا می‌گوید خطر واقعی تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله تحت حمایت ایران وجود دارد و به شهروندان کانادایی توصیه کرده که لبنان را ترک کنند چون در صورت بدتر شدن وضعیت، اوتاوا ممکن است نتواند همه شهروندان کانادایی را از لبنان خارج کند.

آقای ترودو امروز به خبرنگاران گفت: «ما می‌بینیم که خطر تشدید(تنش) واقعی است، چالشهای منطقه قابل توجه است.»

او گفته است: «ما در حال انجام تدارکات خاصی هستیم تا بتوانیم در صورتی که همه چیز بدتر شود، حمایت کنیم، اما شرایط به قدری دشوار است که ممکن است نتوانیم همه کانادایی ها را بیرون بیاوریم.»

در همین حال، تداوم این تنش‌ها در خاورمیانه باعث شده است که برخی از خطوط هوایی تعلیق پروازهای خود به چندین کشور در منطقه را تمدید کنند.

بیش از ده شرکت هوایی پروازهای خود به بیروت و تل‌آویو و عبور از فضای هوایی لبنان و اسرائیل را موقتا متوقف کرده‌اند یا این تعلیق را که از چند روز پیش اعمال شده است تمدید کرده‌اند.

شرکت‌های گروه هوایی لوفت‌هانزا که شامل خطوط هوایی اتریش و سوئیس می‌شود، شرکت هوایی ایتالیا، کی‌ا‌ل‌ام هلند، یونایتد ایرلاینز آمریکا، ایر فرانس و شرکت‌های وابسته به آن در بین این شرکت‌ها هستند.

برخی از این شرکت‌ها پروازهای خود به امان پاینخت اردن و اربیل در اقلیم کردستان عراق را هم متوقف کرده‌اند.

شرکت‌های لوفت‌هانزا، فین ایر و شرکت‌های هوایی سوئیس و اتریش و سنگاپور همچنین پرواز به تهران و عبور از فضای هوایی ایران را متوقف کرده‌اند.

برخی از این شرکت‌ها تا سه روز و برخی تا ۹ روز دیگر این محدودیت‌ها را برقرار نگه خواهند داشت.

تنش در خاورمیانه؛ گفتگوی تلفنی استارمر و پزشکیان پس از هشدار سه کشور اروپایی - BBC News فارسی (2024)
Top Articles
Arsenal's 10 most expensive transfers of all time
Arsenal transfer news LIVE: Latest updates from huge summer at the Emirates
Noaa Charleston Wv
Citibank Branch Locations In Orlando Florida
Ofw Pinoy Channel Su
Find All Subdomains
No Hard Feelings Showtimes Near Metropolitan Fiesta 5 Theatre
More Apt To Complain Crossword
Swimgs Yung Wong Travels Sophie Koch Hits 3 Tabs Winnie The Pooh Halloween Bob The Builder Christmas Springs Cow Dog Pig Hollywood Studios Beach House Flying Fun Hot Air Balloons, Riding Lessons And Bikes Pack Both Up Away The Alpha Baa Baa Twinkle
About Goodwill – Goodwill NY/NJ
The Many Faces of the Craigslist Killer
R Tiktoksweets
Regal Stone Pokemon Gaia
Viha Email Login
Operation Cleanup Schedule Fresno Ca
Paradise leaked: An analysis of offshore data leaks
Craighead County Sheriff's Department
Divina Rapsing
Odfl4Us Driver Login
Bing Chilling Words Romanized
Kayky Fifa 22 Potential
Amazing deals for Abercrombie & Fitch Co. on Goodshop!
Lowes Undermount Kitchen Sinks
Xsensual Portland
Craigslist Lewes Delaware
Raw Manga 1000
Naya Padkar Gujarati News Paper
Workshops - Canadian Dam Association (CDA-ACB)
Copper Pint Chaska
Cor Triatriatum: Background, Pathophysiology, Epidemiology
Giantbodybuilder.com
Great ATV Riding Tips for Beginners
Dl.high Stakes Sweeps Download
Sam's Club Gas Price Hilliard
October 19 Sunset
Fridley Tsa Precheck
1987 Monte Carlo Ss For Sale Craigslist
RFK Jr., in Glendale, says he's under investigation for 'collecting a whale specimen'
Watchdocumentaries Gun Mayhem 2
Bridger Park Community Garden
T&J Agnes Theaters
Clark County Ky Busted Newspaper
Vanessa West Tripod Jeffrey Dahmer
Convenient Care Palmer Ma
Colorado Parks And Wildlife Reissue List
Tsbarbiespanishxxl
Craigslist Chautauqua Ny
Das schönste Comeback des Jahres: Warum die Vengaboys nie wieder gehen dürfen
The Largest Banks - ​​How to Transfer Money With Only Card Number and CVV (2024)
Billings City Landfill Hours
Tamilblasters.wu
Craigslist Monterrey Ca
Latest Posts
Article information

Author: Tuan Roob DDS

Last Updated:

Views: 6043

Rating: 4.1 / 5 (42 voted)

Reviews: 89% of readers found this page helpful

Author information

Name: Tuan Roob DDS

Birthday: 1999-11-20

Address: Suite 592 642 Pfannerstill Island, South Keila, LA 74970-3076

Phone: +9617721773649

Job: Marketing Producer

Hobby: Skydiving, Flag Football, Knitting, Running, Lego building, Hunting, Juggling

Introduction: My name is Tuan Roob DDS, I am a friendly, good, energetic, faithful, fantastic, gentle, enchanting person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.