نمایندگی ایران در نیویورک: امیدواریم پاسخ ما به اسرائیل در زمانی صورت گیرد که لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند - BBC News فارسی (2024)

نمایندگی ایران در نیویورک: امیدواریم پاسخ ما به اسرائیل در زمانی صورت گیرد که لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند - BBC News فارسی (1)

منبع تصویر، EPA

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک درباره واکنش این کشور به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران اعلام کرده است «امنیت و حاکمیت ملی ما در اقدام تروریستی اخیر رژیم اسرائیل نقض شده است. ما حق دفاع مشروع داریم و این ارتباطی با آتش‌بس غزه ندارد اما امیدواریم پاسخ ما در زمان و به‌گونه‌ای صورت گیرد که لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند.»

خبرگزاری رسمی ایران می گوید دفتر نمایندگی آن کشور در نیویورک در پاسخ به این سئوال که آیا ایران پاسخ به اسرائیل را تا گفتگوهای آتی در خصوص آتش‌بس به تعویق می‌اندازد، پاسخ داده که «برقراری آتش‌بس پایدار در غزه اولویت ما است» و «هر توافقی که حماس بپذیرد، مورد قبول ما هم خواهد بود.»

علی شمخانی، مشاور سیاسی علی خامنه‌ای و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت که به دنبال طی فرآیندهای حقوقی و دیپلماتیک «مقدمات تنبیه شدید رژیمی که جز زبان زور نمی فهمد» فراهم شده است.

آقای شمخانی در شبکه فیلترشده ایکس به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، روسی و چینی اسرائیل را متهم کرده است که با «کشتار نمازگزاران مدرسه تابعین در غزه و ترور شهید اسماعیل هنیه در ایران» به دنبال «جنگ طلبی و به شکست کشاندن مذاکرات آتش بس است.»

اسرائيل گفت که مذاکره‌کنندگان خود را برای گفتگوهای پیشنهادی در این هفته، به دوحه یا قاهره خواهد فرستاد. حماس هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

Skip مطالب پیشنهادی and continue reading

مطالب پیشنهادی

End of مطالب پیشنهادی

دفتر نمایندگی ایران درباره رد و بدل پیام با آمریکا در این زمینه گفت: «کانال‌های رسمی مستقیم و واسطه‌ای برای انتقال پیام همیشه میان ایران و آمریکا وجود داشته است. ترجیح طرفین این است که جزئیات آن مسکوت بماند.»

پیشتر آمریکا گفته بود: «ما پی‌درپی از مسیرهای دیپلماتیک پیام‌هایی فرستاده‌ایم و کشورها را تشویق کرده‌ایم که به ایران بگویند، تشدید تنش به نفع‌شان نیست و ما از اسرائیل دفاع خواهیم کرد.»

در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری مسعود پزشکیان به ایران سفر کرده بود، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی اعلام کرد «ما در این حادثه‌ تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ خود می‌دانیم.»

اسرائیل مسئولیت این ترور را نپذیرفته اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، آن کشور را مسئول کشتن رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرده‌اند.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که بنا به تحقیقاتش ترور اسماعیل هنیه در تهران «با شلیک پرتابه کوتاه‌برد با سرجنگی حدود ۷ کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید» انجام شده است. در بیانیه سپاه اسرائیل مسئول طراحی و اجرای سوءقصد به اسماعیل هنیه معرفی شده و آمریکا هم به حمایت از آن متهم شده است.

پس از پیام آقای خامنه‌ای برخی از مقام‌های نظامی و سیاسی ایران هم بر «پاسخ قطعی ایران» به اسرائیل تاکید کردند. سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود اسرائیلی‌ها «وقتی پاسخ محکمی دریافت کنند می‌فهمند در محاسبه اشتباه کرده‌اند و این بار هم این اشتباه را تکرار کردند.»

علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران در دیدار نماینده حماس در تهران، گفت که «جمهوری اسلامی ایران پاسخ قطعی و موثر به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی» خواهد داد.

نمایندگی ایران در نیویورک: امیدواریم پاسخ ما به اسرائیل در زمانی صورت گیرد که لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند - BBC News فارسی (2)

منبع تصویر، Getty Images

پس از ترور آقای هنیه در تهران، شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی درخواست ایران که مورد حمایت چین، الجزایر و روسیه به‌ عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفتیک جلسه اضطراری تشکیل داد.

ایران در آن جلسه بر داشتن «حق دفاع مشروع» در برابر اسرائیل تاکید کرده بود.

در پی حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در فروردین امسال که به کشته شدن شماری از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر شده بود، ایران با استناد به اصل دفاع مشروع حملات موشکی و پهپادی به خاک اسرائیل انجام داده بود.

شماری از مقام‌های نظامی و سیاسی گفته بودند که پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه در تهران، گسترده تر از پاسخ اول این کشور خواهد بود.

سرتیپ علی فدوی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود «اوامر رهبر انقلاب به بهترین شکل ممکن اجرا خواهد شد و این وظیفه فعلی ایران است».

سرپرست وزرت خارجه ایران هم در یکی از تازه ترین اعلام مواضع در جریان نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در جده عربستان گفته بود ««در غیاب اقدام متناسب شورای امنیت در برابر تجاوزات رژیم اسرائیل، ایران گزینه‌ای جز استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع در برابر تجاوزات این رژیم ندارد.»

جلسه اضطراری سازمان همکاری اسلامی به درخواست ایران و پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران تشکیل شده بود و طی آن عربستان سعودی ترور آقای هنیه را «نقض حاکمیت ملی» ایران خوانده بود.

ساعاتی پیش از آن، مسعود پزشکیان در تماس تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با انتقاد از اینکه ایران به خویشتنداری دعوت می‌شود گفته بود «جمهوری اسلامی ایران پرهیز از جنگ و تلاش برای استقرار صلح و امنیت جهانی را جزو اصول اساسی خود می‌داند، اما در چارچوب معاهدات و قوانین بین‌المللی هرگز در مقابل تعدی به منافع و امنیت خود سکوت نخواهد کرد.»

نمایندگی ایران در نیویورک: امیدواریم پاسخ ما به اسرائیل در زمانی صورت گیرد که لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند - BBC News فارسی (2024)
Top Articles
How to Fix ADB Device Unauthorized Error on Android
Escape From Tarkov 12.12 Patch Notes (December 12)
Funny Roblox Id Codes 2023
Www.mytotalrewards/Rtx
San Angelo, Texas: eine Oase für Kunstliebhaber
Golden Abyss - Chapter 5 - Lunar_Angel
Www.paystubportal.com/7-11 Login
Steamy Afternoon With Handsome Fernando
fltimes.com | Finger Lakes Times
Detroit Lions 50 50
18443168434
Newgate Honda
Zürich Stadion Letzigrund detailed interactive seating plan with seat & row numbers | Sitzplan Saalplan with Sitzplatz & Reihen Nummerierung
978-0137606801
Nwi Arrests Lake County
Missed Connections Dayton Ohio
Justified Official Series Trailer
London Ups Store
Committees Of Correspondence | Encyclopedia.com
Jinx Chapter 24: Release Date, Spoilers & Where To Read - OtakuKart
How Much You Should Be Tipping For Beauty Services - American Beauty Institute
How to Create Your Very Own Crossword Puzzle
Apply for a credit card
Unforeseen Drama: The Tower of Terror’s Mysterious Closure at Walt Disney World
Ups Print Store Near Me
How Taraswrld Leaks Exposed the Dark Side of TikTok Fame
University Of Michigan Paging System
Dashboard Unt
Access a Shared Resource | Computing for Arts + Sciences
2023 Ford Bronco Raptor for sale - Dallas, TX - craigslist
Speechwire Login
Healthy Kaiserpermanente Org Sign On
Restored Republic
Progressbook Newark
Lawrence Ks Police Scanner
Lincoln Financial Field, section 110, row 4, home of Philadelphia Eagles, Temple Owls, page 1
The Latest: Trump addresses apparent assassination attempt on X
In Branch Chase Atm Near Me
Appleton Post Crescent Today's Obituaries
Craigslist Red Wing Mn
American Bully Xxl Black Panther
Ktbs Payroll Login
Jail View Sumter
Thotsbook Com
Funkin' on the Heights
Caesars Rewards Loyalty Program Review [Previously Total Rewards]
Marcel Boom X
Www Pig11 Net
Ty Glass Sentenced
Game Akin To Bingo Nyt
Ranking 134 college football teams after Week 1, from Georgia to Temple
Latest Posts
Article information

Author: Dan Stracke

Last Updated:

Views: 6045

Rating: 4.2 / 5 (43 voted)

Reviews: 90% of readers found this page helpful

Author information

Name: Dan Stracke

Birthday: 1992-08-25

Address: 2253 Brown Springs, East Alla, OH 38634-0309

Phone: +398735162064

Job: Investor Government Associate

Hobby: Shopping, LARPing, Scrapbooking, Surfing, Slacklining, Dance, Glassblowing

Introduction: My name is Dan Stracke, I am a homely, gleaming, glamorous, inquisitive, homely, gorgeous, light person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.